06 20813056 ted@sluymer.nl

Subsidie op EV kan zonder limiet

Het was even héél leuk: 4000 euro subsidie op een nieuwe elektrische auto en zelfs 2000 op een gebruikte EV. Waauw! Natuurlijk is zo’n subsidie afhankelijk van het potje geld dat beschikbaar is. En dat viel tegen. In één week was de tien miljoen die voor nieuwe auto’s beschikbaar was gesteld leeg. Tien miljoen gaat natuurlijk ook snel. De overheid strooit met miljarden coronageld en lepelt vervolgens een fooi van tien miljoen euro naar een subsidiepotje om elektrisch autorijden te stimuleren. Niet creatief bedacht. Ik had het anders gedaan.

Mijn uitgangspunt is altijd: je moet niet subsidiëren wat je wilt, maar duurder maken wat je niet wilt. We willen elektrische mobiliteit, we willen van de brandstofmotor af. Het moet dus anders en dat is niet eens ingewikkeld.  Het levert bovendien een onuitputtelijke subsidie op. Het werkt als volgt:

Brandstofauto’s, nieuw en gebruikt, krijgen voortaan een toeslag. Die toeslag verdwijnt direct in de subsidiepot voor elektrische auto’s. Voordeel is bovendien dat het verschil in aanschafprijs tussen elektrische auto’s en brandstofauto’s kleiner wordt.  

Auto brandstof verkoopprijs euro toeslag euro
nieuw benzine tot 15.000 1.000
nieuw benzine 15-40.000 2.000
nieuw benzine hoger dan 40.000 6.000
gebruikt benzine tot 20.000 1.000
gebruikt benzine hoger dan 20.000 3.000
nieuw diesel tot 30.000 4.000
nieuw diesel hoger dan 30.000 8.000
gebruikt diesel alle prijzen 4.000

(tabel op smartphone lees je beter in landscape of op tablet/pc)

Je kunt nog denken aan een dezelfde toeslag voor hybride-auto’s vanaf bijvoorbeeld 2025. In elk geval worden brandstofauto’s op zeker sneller afgebouwd. De overheid hoeft de portemonnee niet te trekken, de bodem van de subsidiepot komt pas in zich als brandstofauto’s zijn verdwenen. En dat duurt nog wel een tijdje. Ik zou zeggen: even goed nadenken over de bedragen en de logistiek in orde maken en elektrisch rijden (batterij en waterstof) krijgt de mooiste injectie ooit.