06 20813056 ted@sluymer.nl

Private Lease

Private Lease, het fenomeen dat een tijdje de redding leek voor de autobranche. Eerst vertel je je klanten dat kopen toch wel het slimste is, maar inmiddels is dat advies ingewisseld voor de hartstochelijke suggestie om toch vooral een auto ook privé te leasen. Dat advies is slechts gedeeltelijk oké, want er zitten aardig wat haken en ogen aan private lease. Ik heb voor- en nadelen op een rij gezet en de conclusie ontbreekt niet.

Aanvullende informatie volgt.

 

PlusPunten
  • Handig al je autokosten met één automatische betaling per maand;
  • Geen verder administratie, verzekeringen etc.;
  • meer info volgt
MinPunten
  • Vrijwel altijd wordt het PL-contract aangemeld bij het BKR. Er zijn  uitzonderingen. Wordt het gemeld en vraag je een hypotheek aan, dan kan de PL-verplichting roet in het eten gooien. Anders gezegd: je krijgt een lager hypotheekbedrag. Vuistregel: als je een huis gaat kopen, stel Private Lease dan even uit of doe het helemaal niet;
  • Als je je keurig aan het contract houdt, is er niets aan de hand. Als je wél van het contract afwijkt, kost dat doorgaans flink geld;
  • Hoge kosten voor extra kilometers;
  • Eigen risico kan fors oplopen en wordt soms ook berekend als een schade wel verhaalbaar is;
  • Als de auto wordt ingeleverd, vliegen de kosten om je oren. Elk krasje wordt in rekening gebracht en er zijn mij gevallen bekend van mensen die duizenden euro’s na moesten betalen;
  • Stevige tot zeer hoge boetes als je eerder van je contract af wilt. Het loopt van duizend euro tot vele duizenden euro’s. Je kunt proberen je contract aan iemand over te doen, maar dat is doorgaans knap lastig.
Private Lease en kilometervergoeding

Als je een auto privé rijdt, betaal je alles zelf. Als je de auto ook wilt gebruiken voor je werkgever dan is de vergoeding 19 cent per kilometer. Of je nu rijdt in een Peugeot 108, een BMW 3-serie of een peperdure auto van welk merk dan ook, de vergoeding is 19 cent. Het is net alsof de fiscus niet begrijpt dat een duurdere auto ook een hogere vergoeding verdient. Maar wat je ook rijdt, voordelig is het nooit. 

Contract over (laten) nemen

Er zijn enkele partijen in de markt die zich bemoeien met de overname van een Private Lease-contract. Niemand doet iets zonder er geld aan te willen verdienen en dus is het belangrijk om te weten wat het gaat kosten. Vraag om een offerte met gespecificeerde kostenposten. Er kleven ook wel wat bezwaren aan overname. Bijvoorbeeld beschadigingen of andere ongerechtigdheden die je na afloop van het contract op je bord krijgt. Laat de auto daarom voordat je een handtekening zet controleren door de leasemaatschappij. Als ze tenminste mee willen werken aan een contractovername, want zo meedenkend en flexibel zijn ze niet allemaal.

Ondanks dat het niet echt simpel is, kan contractovername een optie zijn om van je PL-auto af te komen. Maak sowieso altijd een rekensom vooraf.

 

Private Lease, de conclusie

Onderhandelen over een PL-contract is eigenlijk nooit aan de orde. Het zijn voorgedrukte papiertjes en het is een kwestie van take it or lease it. De valkuil met extra kosten kan diep zijn en een auto kopen is eigenlijk altijd voordeliger. Doe dat dan met een TGK (terugkoopverklaring) bij een dealer.

Aanvullende informatie volgt.