06 20813056 ted@sluymer.nl

Als bedrijven, maar ook particulieren, nadenken over mobiliteit gaat het vrijwel altijd over besparing. Natuurlijk, je moet verantwoord ondernemen, maar dat doe je vooral voor de bühne. Als de buitenwereld gelooft dat je groen denkt, is het doel bereikt. Gelukkig zijn er uitzonderingen, want dat er veranderingen moeten komen, is evident. Die trend is toch ingezet, hoor ik dan? Oh ja? Waarom zijn we dan in de nadagen van de eerste coronagolf zo gretig om het oude normaal weer feestelijk binnen te halen?

Groot denken is mooi, maar ik denk liever doeltreffende stapje voor stapje. Als iedereen dat doet is er toch een soort van collectiviteit. Dan worden de kleine stapjes plotseling grote stappen. Laten we het klein denken noemen. Hoe doe je dat? Dat is niet al te ingewikkeld.

Vraag 1 – Ben ik efficiënt bezig?
Dat efficiënte wordt voornamelijk bepaald door het aantal kilometers dat je rijdt. Anders gezegd: kan dat minder? En vaak is dat zo. Er is bijvoorbeeld aardig wat thuis gewerkt. Dat scheelt file heen, file terug en als er geen file was, scheelt het in elk geval overbodige kilometers. Ja, maar… Natuurlijk moet je ook fysiek op de zaak zijn, maar als fifty/fifty kan, bespaar je de helft van je kilometers. Toch ook een stapje?

Vraag 2 – Kan het elektrisch?
Daar gaan we weer. Meteen weer elektrisch? Ja dus. Als het uiteindelijk elektrische mobiliteit wordt, waarom dan nu al geen gebruik maken van de toekomst die nu al te koop is? Vergeet even de drogargumenten. Die heb ik al op rij gezet in de MasterClass EV-rijden die binnenkort op deze website is te vinden. Ga elektrisch rijden als het kan. En het kan in de meeste gevallen. Als je maar wilt.

Vraag 3 – Maar hybride is toch ook elektrisch?
Ja, maar niet meer dan een beetje. Een hybride is bakken zuiniger dan een gewone brandstofauto, maar dat stukje elektrisch rijden met zo’n ding is niet de moeite waard. BMW maakt er slim gebruik van: vaak elektrisch. Is ook zo, maar zet het zoden aan de dijk? Een beetje wel en ook de uitstoot van zo’n hybride is een stuk minder. Als overgangsproduct dus wel goed als het niet elektrisch kan.

Vraag 4 – Moet ik nog iets met diesel?
Herhaal die vraag nog eens: moet ik nog iets met diesel? Wat wil je nog met een product dat door de autofabrikanten zo is verziekt dat niemand er nog in gelooft? Mensen halen hun neus op voor zo’n ding. En of de techniek nu sterk verbeterd is of niet: het is een diesel. Laat die dingen links liggen.

 Vooralsnog zijn dit de uitgangspunten waar je op kunt voortborduren.  Stay tuned!