06 20813056 ted@mobikey.nl

Elke autofabrikant moet eigen laadpas hebben!

Behalve Tesla heeft geen enkele autofabrikant het laden van hun elektrische auto’s goed geregeld. Dat klinkt amateuristisch en dat is het ook. Tesla laat zien hoe het moet. Wereldwijd staan overal superchargers, snellaadstations en elke Tesla kent automatisch de weg. Je toetst je eindbestemming in, dat mag duizenden kilometers ver weg zijn, en zonder gezeur rijd je in een Tesla naar de gekozen stek. Betekent dat dus dat andere merken wél gezeur opleveren? Nou en of!
Waar Tesla alles strak heeft geregeld, lijken de overige autofabrikanten het niet te begrijpen. Ik beperk mij even tot het laden van het elektrische vehikel, want als het om de auto’s zelf gaat, wordt er ook flink wat aangerommeld vanwege de intern tegenstrijdige belangen. Ze hebben doorgaans nog wat erg veel brandstofauto’s op hun verlanglijstje staan. Een autofabrikant die zegt dat het milieu hem interesseert, kan wel héél goed liegen.
Maar terug naar het laden van de auto. Waarom heeft geen enkele autofabrikant dat fatsoenlijk geregeld? Ook een gebrek aan interesse? Nee, marketing. Levert prima negatieve publiciteit op en dat drukt de verkoopcijfers van de batterij-auto’s die ze liever niet leveren. Je zou zeggen dat het laden het minst interessante deel van een elektrische auto is. Iets waarover je ook gemakkelijk afspraken kunt maken. Zoals laadklep voor of achter, een universele stekker en een uniform laadprotocol. Niet dus. Na een lange periode van chaos blinkt er nog nauwelijks licht aan de horizon. Nissan biedt voortaan CCS aan, maar verder gebeurt er weinig tot niets. Hoe het dan wel moet?
Het is eigenlijk zo eenvoudig. Elk merk moet een eigen app hebben die de auto automatisch laat communiceren met de laadpalen van merk gebonden partners. Zodanig dat je zonder je verder druk te hoeven maken overal naartoe kunt rijden waarbij de auto aangeeft waar en wanneer er moet worden geladen door daar dus domweg naartoe te navigeren. Geen gedoe met pasjes, andere apps of wat dan ook, je kunt laden. Snelladen uiteraard. De app registreert de laadsessie en de laadkosten worden elke maand van je rekening geschreven. Je kunt door heel Europa rijden, zomer, winter, altijd, de auto doet zijn werk. Zorgeloos elektrisch rijden zoals Tesla-rijders dat zijn gewend.
Kort samengevat: er worden hele aardige elektrische auto’s gemaakt, maar het laden is belabberd geregeld. De infrastructuur van snelladers is binnen Nederland grotendeels voldoende om ook elektrische auto’s van andere automerken zo goed en slim als Tesla te laten rijden. Ik gok dat de auto’s via een software-update kunnen worden aangepast. Dat wordt dan hoog tijd.