06 20813056 ted@mobikey.nl

China: de nieuwe autowereldorde

Hebben westerse landen wel zin in Chinese elektrische auto’s? Brandstofauto’s uit China spoelden we snel door. Het was belabberde kwaliteit en ze waren volstrekt onveilig. De Chinezen hebben niet stilgezeten, veel geleerd, gekopieerd en de elektrische mobiliteit slim op de rails gezet. Misschien wel slimmer dan Europese autofabrikanten, niet slimmer dan Tesla, al zal dat zeker het grote voorbeeld zijn geweest en nog steeds zijn. Tesla als koploper is altijd handig om je aan op te trekken. Maar nu nog zorgen dat mensen vertrouwen krijgen in Chinese auto’s.
Ik zal niet zo flauw zijn om de mislukte pogingen van Chinese autofabrikanten op te noemen. Het zijn er de nodige en wat ze aan producten op de markt brachten was regelrechte rotzooi. Het kostte niks en het was ook niks. Kopers waren de mensen die eerder een Lada kochten of een andere suffe vierwieler waar je niet in gezien wilde worden. De actuele Chinese auto’s missen soms de westerse styling, maar de meeste eigenlijk helemaal niet. Ik maak mij sterk dat als je het logo vervangt door een logo van een Europese auto dat iedereen in zijn handen gaat klappen. 
Juist omdat online verkoop toe gaat nemen en dealers daarmee worden uitgeschakeld, is het lastig om een markt te veroveren waarin je nog helemaal niet thuis bent. In de westerse wereld tenminste. Elke Audi, BMW of  welk merk dan ook zit boordevol Chinese spullen, maar dat is wat anders dan een complete auto. Het wordt wennen, maar ik denk niet dat het kan worden tegengehouden.